Er zijn veel redenen om in een studio te willen fotograferen of filmen. Zo is een studio bijvoorbeeld perfect voor portretfotografie, maar ook voor productfotografie, autofotografie en video shoots! Bij studiofotografie en studiovideografie heb je de belichting van je beeld helemaal onder controle, en kun je extreem nauwkeurige aanpassingen maken. Maar wat voor foto of video je ook gaat maken, de hoofdvraag is natuurlijk: welke studioset past bij jou? In deze blog gaan we in op de verschillen tussen studioflitsers en continulicht. Ook bespreken we de belangrijkste accessoires.

Weinig tijd? Lees dan direct de conclusie >>>

Studioflitsers

De eerste keuze die je moet maken is of je flitslicht of continulicht wil gebruiken. Een studioflitser bestaat doorgaans uit een flitsbuis en een instellamp (ook wel modellicht genoemd). Met de flitsbuis kan de flitser in een fractie van een seconde extreem veel licht produceren. Voordat je de foto maakt, zie je het effect van de flitslamp niet. Met de instellamp kun je dat effect wel zien en daardoor kun je de positie van je lampen bepalen zonder te hoeven flitsen. Bij sommige flitsers is het instellicht zelfs zo fel dat je ze ook als videolampen kunt gebruiken, maar ze halen het niet bij een echte continulamp (de kleurtemperatuur is bijvoorbeeld niet instelbaar). Een studioflitser is dus in de eerste plaats geschikt voor fotografie.

Het grootste voordeel van studioflitsers is de kracht van de lampen. Een flitser kan namelijk in een flits veel meer licht uitschieten dan wat bijvoorbeeld een lichtpaneel op een langere termijn kan produceren. Dit betekent niet alleen dat je in de studio veel meer flitspower hebt, maar ook dat je buiten het omgevingslicht weg kan flitsen.


Studioflitser met softbox| 1/5000 | f/2.0 | ISO 80


Studioflitser zonder softbox | 1/8000 | f/2.0 | ISO 80

Deze foto's zijn gemaakt op een zonnige dag. Een goede studioflitser heeft zoveel kracht dat we dit zonlicht konden overpoweren: we hebben instellingen gebruikt waarmee je normaal een behoorlijk donkere foto zou krijgen en vervolgens de flitser gebruikt om het onderwerp (Aaron) goed te belichten. Let op: niet alle studioflitsers kunnen kortere sluitertijden dan 1/200 aan. Als een studioflitser dit wel aankan, noemen we dat High Speed Sync (HSS). We gaan verderop in op het effect van de softbox, maar je ziet hier al dat het zorgt voor zachter licht.

Studioflitsers zijn vaak wat minder flexibel op locatie: de meesten werken alleen op netstroom. Toch zijn ook hier oplossingen voor: er zijn verschillende studioflitsers die wel op accu werken, zoals de Godox Witstro serie (bekijk alle studioflitsers op accu en studioflitssets op accu) Ook kun je kiezen voor reportageflitsers. Koop twee reportageflitsers, een triggerset, twee lampstatieven en eventueel nog wat extra accessoires voor je lichtvormers, en je hebt een hele mobiele set. Dit is in verhouding wel prijziger dan wanneer je even krachtige studioflitsers koopt.

Continulampen

Als je veel met video doet, is continulicht de oplossing voor jou. Bij video heb je natuurlijk niets aan alleen maar flitsend licht en zijn bijvoorbeeld lichtpanelen ideaal. De meeste lichtpanelen zijn tegenwoordig opgebouwd uit leds. Deze zorgen niet alleen voor een laag energiegebruik en veel licht, maar leds kunnen ook van witbalans en tint veranderd worden. Bovendien zijn deze panelen vaak makkelijk mee te nemen en ook op accu’s te gebruiken, waardoor ze uitermate geschikt zijn voor werken op locatie.


Zonder continulicht | 1/100 | f/2.0 | ISO 80


Met continulicht | 1/100 | f/2.0 | ISO 80

Deze foto’s zijn beiden binnen gemaakt. Links is zonder lichtpaneel en rechts is met. Zoals je ziet, geeft het paneel mooi zacht licht en wordt Aaron goed belicht. Het lichtpaneel stond hier op vol vermogen.


Zonder continulicht | 1/800 | f/2.0 | ISO 80


Met continulicht | 1/800 | f/2.0 | ISO 80

Deze foto’s zijn buiten genomen. Je ziet nog maar een klein beetje verschil en dat komt simpelweg omdat het lichtpaneel niet sterk genoeg is om het omgevingslicht te overpoweren. Er zijn wel sterkere continulampen te krijgen, maar ze halen het nooit bij een studioflitser. En wanneer je continulicht te fel wordt, wordt het voor je model vervelend om er in te kijken en krijg je last van knijpogen.

Continulampen zijn dus goed bruikbaar voor fotografie, zolang je maar niet te veel licht nodig hebt. Aan de andere kant zijn continulampen heel makkelijk in het gebruik: je zet ze aan en je ziet vooraf direct het effect. Waar je met een studioflitser het beste in de handmatige stand kunt fotograferen, komt dit met een continulamp veel minder nauw. Ook moet een flitser na iedere flits opladen en een continulamp niet: dit is handig als je een actiefoto wil maken met bijvoorbeeld 10 beelden per seconde.

Accessoires

Bij studiolampen zijn accessoires erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een flitsparaplu of een softbox. Daarmee kun je het licht zachter maken en voorkom je harde schaduwen. Dat zie je bijvoorbeeld bij de foto's hieronder. Je ziet bij de foto zonder softbox dat er behoorlijk wat reflectie op zijn huid optreedt. Dit is al een stuk minder bij de foto met softbox. Deze foto is wel wat donkerder omdat we het effect wilden laten zien: je verliest wat licht met een softbox. Dit los je op door de flitser wat harder te zetten, of door met je diafragma of ISO te compenseren (of zoals wij voor dit voorbeeld gedaan hebben: achteraf de foto lichter maken in Photoshop, maar vooraf is altijd beter). Bij sommige softboxen wordt er ook een grid meegeleverd om het licht meer te sturen. Zo verlies je minder licht aan de omgeving en komt er meer licht op je onderwerp.


Zonder softbox 1/250 | f/2.0 | ISO 80


Met softbox | 1/250 | f/2.0 | ISO 80


Met softbox én achteraf lichter gemaakt (1.25 stops) | 1/250 | f/2.0 | ISO 80

Bevestiging

Het is bij accessoires voor studioflitsers belangrijk om op de bevestiging te letten. Je kunt namelijk niet iedere softbox op iedere studioflitser gebruiken. Er zijn bepaalde mounts die veel gebruikt worden, zoals de Bowens S-mount. Als jouw studioflitser die mount heeft, passen alle accessoires van die mount op jouw studioflitsers. Er zijn nog enkele andere mounts die veel gebruikt worden, maar het is slim om hier naar te kijken voordat je investeert in een flitsset.

Conclusie, wat moet je kiezen?

Studioflitser

  • Vooral fotografie | als je de set hoofdzakelijk voor fotografie wil gebruiken, zijn studioflitsers een goede optie. Je hebt meer vermogen voor minder geld, je kunt fel omgevingslicht overpowerenen er zijn ontzettend veel accessoires beschikbaar
  • Accu of netstroom | fotografeer je alleen binnen? Neem dan een set die op het lichtnet aangesloten kan worden. Fotografeer je ook buiten en kom je niet uit met een verlengsnoer op haspel? Dan is het zeker de moeite waard om te kijken naar flitsers die ook op accu werken
  • Begin simpel | je kunt beter met een simpele set beginnen en later uitbreiden, dan veel kopen en het niet gebruiken. Ons advies: Koop een mooie set binnen jouw budget en ga later uitbreiden. Je zult dan ook veel beter weten wat je wil
  • Bekijk onze studioflitsers >>>
  • Bekijk onze studioflitssets >>>

Continulamp

  • Video | als je ook video's maakt, is een continulamp een uitstekende keuze. Ook kun je continuverlichting meestal prima op accu gebruiken, wat je flexibiliteit geeft
  • What you see = what you get | continulicht is ontzettend simpel: je zet het aan en je ziet direct het effect. Veel makkelijker dan dat wordt studiofotografie niet!
  • Geschikt voor high speed fotografie | continuverlichting is geschikt voor actiefotografie: je kunt probleemloos op 10 beelden per seconde fotograferen, omdat je lamp niet hoeft op te laden. Bij studioflitsers is dit alleen mogelijk bij duurdere types
  • Bekijk onze continulampen >>>
  • Bekijk onze continulichtsets >>>

Kom je er toch nog niet uit? Of heb je aanvullende vragen? Neem dan contact met ons op. We adviseren je graag!