Panasonic DC-S5 review

De Panasonic DC-S5 is een fullframe systeemcamera die geschikt is voor fotografie en videografie. Deze review schrijf ik na de camera een maand gebruikt te hebben voor straatfotografie. Ik bespreek hoe dat is bevallen en daarbij kijk ik vooral naar de beeldkwaliteit en autofocus, maar ook naar de algehele fotografie-ervaring. Iets wat je niet kunt opmaken uit een reeks specificaties.


Ken je de camera nog niet? Bekijk dan deze introductievideo van Panasonic om kennis te maken met de Panasonic Lumix DC-S5.


Beeldkwaliteit
De Panasonic DC-S5 is een systeemcamera met een fullframe sensor van 24 megapixels. De beeldkwaliteit van deze sensor is uitstekend, zowel bij lage als hogere ISO-waardes. Ook viel het mij direct op dat de camera een zeer groot dynamisch bereik heeft. Bij foto’s met een hele lichte lucht en een donkerder onderwerp lukt het hierdoor goed om zowel in de lichte delen als in de donkere delen nog genoeg doortekening te krijgen.

Hieronder zie je een tegenlichtopname met een felle zon linksboven in het beeld. Het plein is erg licht, maar is niet uitgebeten. Ook in de donkere delen van het beeld, zoals gebouwen in de achtergrond en het dak linksbovenin, is nog volop detail te zien.

Panasonic DC-S5 + 20-60mm f/3.5-5.6 | 1/400 | f/18 | ISO 100

Autofocus
Ik heb de camera voornamelijk gebruikt in de Single Autofocus modus. Achterop de body is een joystick te vinden waarmee ik het autofocuspunt snel kon verplaatsen, maar ik ben vooral gecharmeerd van het touchscreen. Daarmee kun je het punt snel en precies kiezen. Dit werkt in de live view modus, maar ook als je door de zoeker kijkt: dan kun je met je linkerduim op het scherm tikken of slepen om het punt te verplaatsen. Hoe dit exact werkt, kun je in het menu allemaal instellen.

Voor de foto hieronder heb ik ook gebruik gemaakt van het touchscreen. Ik zag de man met de hoed lopen en wist dat ik hem linksboven in mijn kader wilde hebben. Dus ik tikte eerst linksbovenin op het schermpje zodat het autofocuspunt daar was en vervolgens zette ik de camera tegen mijn oog en drukte ik af. Het valt hier ook op dat de man behoorlijk in de hoek van het beeld is. Bij spiegelreflexcamera's kun je meestal niet tot volledig in de hoek scherpstellen, maar met een systeemcamera zoals de S5 is dat geen enkel probleem.

Panasonic DC-S5 + 70-200mm f/4.0 | 1/640 | f/5.0 | ISO 100

Beeldstabilisatie
De beeldstabilisatie van de Panasonic DC-S5 is me goed bevallen. De body heeft 5-assige beeldstabilisatie en gecombineerd met een gestabiliseerde lens, krijg je een extra stabiel beeld. Het lukte me om sluitertijden van 1/15 uit de hand te gebruiken, waardoor ik met bewegingsonscherpte kon werken in mijn beeld.

Bij de foto hieronder is een langere sluitertijd gebruikt waardoor de metro bewogen is. Door de ramen van de metro heen zie je nog een rode kinderwagen en als je goed kijkt, links in beeld, een jongen in een rode trui. Deze onderwerpen zijn scherp. Zo heb je in één beeld de combinatie van bewegingsonscherpte en een stabiel scherp beeld. Dit lukt dankzij de beeldstabilisatie.

Panasonic DC-S5 + 20-60mm f/3.5-5.6 | 1/15 | f/4.2 | ISO 400

Instelmogelijkheden
Voor straatfotografie is het belangrijk om snel te kunnen reageren. Je wil niet bezig zijn met je instellingen en daardoor het moment missen. Ik vind het fijn dat je bij de S5 in het menu veel instellingen naar je eigen hand kunt zetten.

Om een voorbeeld te geven: op de body is een fysiek knopje voor je belichtingscompensatie. Persoonlijk vind ik het niet prettig om eerst op een knopje te moeten drukken en vervolgens aan een wieltje te draaien. Ik wil direct aan het wiel kunnen draaien. In het menu heb ik daarom ingesteld dat in A, S en P het voorste instelwiel voor de belichtingscompensatie is en het achterste wiel voor het diafragma (in de A-modus) of de sluitertijd (in de S-modus). En zo zijn er nog talloze andere opties om de camera te customizen.

De foto hieronder is heel afhankelijk van timing: doordat de wielrenner precies in het stukje licht is in de wolken, komt hij goed tot z'n recht. Als je de foto een halve seconde eerder of later maakt, komt hij een stuk minder goed tot z'n recht.

Panasonic DC-S5 + 70-200mm f/4.0 | 1/500 | f/4.0 | ISO 200

Weather sealing
De Panasonic DC-S5 is stof- en spatwaterdicht zodat je ook bij slecht weer kunt fotograferen. Ook veel van de lenzen voor deze camera zijn weather sealed. Controleer altijd even of jouw camera en lens inderdaad door de fabrikant als stof- en spatwaterdicht aangemerkt zijn, kijk goed of alle klepjes dichtzitten en laat de apparatuur na gebruik drogen buiten de cameratas. Met deze voorzorgsmaatregelen is het mogelijk om foto's te maken terwijl het regent. Voor straatfotografie vind ik dat heel interessant: de wereld ziet er compleet anders uit tijdens een regenbui en dat is prachtig om in beeld te brengen.

Op deze foto zie je een fietser en een hardloper op de Erasmusbrug in Rotterdam. Het regent zo hard dat je een waas van druppeltjes over het hele beeld ziet. Linksonderin beeld zie je de druppels zelfs nog opspatten op het asfalt.

Panasonic DC-S5 + 70-200mm f/4.0 | 1/1250 | f/4.0 | ISO 400

Conclusie
Ik heb me uitstekend vermaakt met de Panasonic DC-S5. De camera is veelzijdig, prettig in het gebruik en levert prachtige beelden af. Wil je meer weten over deze camera? Neem dan contact met ons op of kom langs in de winkel.

Bekijk de Panasonic DC-S5