Marathon van Rotterdam met de Samyang 24mm en 35mm FE-lenzen

De ideale reportageset?

De marathon van Rotterdam is een geweldig evenement: voor ons Nijmegenaren is het te vergelijken met de 4-daagse. De hele stad is in een feeststemming en de lopers zijn voor één dag de helden van de stad. Als je in zo'n drukte gaat fotograferen, is het heel fijn wanneer je een compacte set hebt. Bij een fullframe-set denken veel mensen aan een hoge kwaliteit die gepaard gaat met een hoog gewicht en een groot formaat. De Samyang 24mm f/2.8 FE en de Samyang 35mm f/2.8 FE vormen de uitzondering op de regel. Toen we de doosjes van de 24mm en de 35mm binnenkregen dachten we eerst dat deze leeg waren - zo licht zijn de lenzen. De 24mm is 120 gram en de 35mm weegt met 85 gram zelfs nog minder! Combineer dit op een camera uit de A7-serie en je zit ruim onder de kilo - zelfs als je beide lenzen meeneemt. Je zou bijna zeggen: dat is zo licht, daar kun je een marathon mee uitlopen.

Sony A7 III + Samyang 24mm f/2.8 FE | 1/800 | f/5.6 | ISO 100

 

Samyang 24mm f/2.8

Het fotograferen met de 24mm was erg prettig. Je kan echt in het midden van de actie gaan staan en veel in beeld brengen. Zo kun je bijvoorbeeld op de Erasmusbrug staan en nog steeds tegelijk de lopers en het hoogste punt van 139 meter erop krijgen. De lens stelde snel en accuraat scherp en de scherpte is al vanaf de maximale diafragma-opening van 2.8 erg hoog. Wel zie je op 2.8 dat er sprake is van vignettering. Dit is eenvoudig weg te werken met automatische lenscorrecties in Photoshop of Lightroom. Ook neemt de vignettering snel af wanneer je je diafragma verkleint naar bijvoorbeeld f/4.0 of zelfs f/5.6. Niks om je echt druk over te maken dus.

Sony A7 III + Samyang 24mm f/2.8 FE | 1/6400 | f/2.8 | ISO 100

Sony A7 III + Samyang 24mm f/2.8 FE | 1/6400 | f/2.8 | ISO 100

Zoals je ziet is de scherpte op 2.8 al heel erg hoog - ook wat verder uit het centrum.

Sony A7 III + Samyang 24mm f/2.8 FE | 1/800 | f/5.6 | ISO 100

 

Samyang 35mm f/2.8

Met de 24mm f/2.8 heb je echt een wijde groothoeklens. Aangezien de 35mm ook geen drol weegt, kan het geen kwaad om die ook in je cameratas te stoppen. Je hebt dan een mooie brandpuntsafstand voor reportagefotografie. Het is heerlijk om af te wisselen tussen de 24mm met een hele wijde beeldhoek en de 35mm met een meer standaardbereik. Je kunt hiermee nog meer sturen naar wat je in beeld wil brengen. De prestaties van de lens komen sterk overeen met de 24mm: de scherpte is hoog, de autofocus is snel en ook hier zie je een beetje vignettering op de wijdste diafragma-opening. En ook hier is de vignettering eenvoudig achteraf te corrigeren of te voorkomen door het diafragmeren naar bijvoorbeeld f/4.0.

A7 III + Samyang 35mm f/2.8 FE | 1/1000 | f/4.5 | ISO 100

A7 III + Samyang 35mm f/2.8 FE | 1/1000 | f/5.6 | ISO 100

Conclusie

Samyang heeft met de 24mm en de 35mm twee prachtige reportagelenzen op de markt gebracht. Als je deze lenzen in je assortiment hebt, kun je haast niet anders dan ervan gaan houden: ze zijn zo licht en compact dat je bijna niet merkt dat je ze in je tas hebt zitten. Andere fotografen liepen rond met enorme lenzen en rugtassen en iedere keer wanneer ze zo'n toeter ergens op richtten, zag je mensen opkijken. En het is nu juist zo leuk om een evenement vast te leggen zoals het is, zonder dat je als fotograaf opvalt. Dus deze compacte lenzen zitten je niet in de weg in je tas, ze vallen niet op tijdens zo'n evenement en ze maken je keer op keer weer blij met de foto's die ze produceren.