De beste standaardlenzen voor Sony FE

Standaardlenzen hebben misschien een saaie naam, dat komt waarschijnlijk door het woord 'standaard'. Maar voor veel fotografen is de standaardlens de meest gebruikte lens in de cameratas. Daarom kan het zeker geen kwaad om goed na te denken welke standaardlens het beste bij jou past. In deze blog geven we advies over de beste standaardlenzen voor Sony systeemcamera's met een fullframe sensor (Sony FE vatting). We geven opties voor elk budget!
Waar kun je op letten bij standaardlenzen?
- Zoombereik: het zoombereik geeft aan hoe ver je kunt in- en uitzoomen met de lens. Hoe hoger de maximale brandpuntsafstand, hoe verder je kunt komen. Als je een spontane foto wil maken van je kind dat aan het spelen is in de tuin, moet je met 70mm een stuk dichterbij staan dan met 105mm of zelfs 240mm.
- Groothoek: hoe lager de minimale brandpuntsafstand, hoe wijder je beeldhoek. Met een 24mm zijn je landschaps- en architectuurfoto's een stuk indrukwekkender dan op 28mm
- Groot maximaal diafragma: een groot diafragma zorgt voor een mooie onscherpe achtergrond, zodat er extra veel aandacht naar je onderwerp gaat. Als ezelsbruggetje kun je voor het F-getal onthouden lager is vager. Met f/2.8 krijg je dus een vagere achtergrond dan met f/4.0. Daarbij helpt een groot maximaal diafragma voor opnames bij weinig licht. Zo kun je ook 's avonds nog mooie foto's blijven maken
1. Aanrader: Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN Art
Dit objectief is ontzettend veelzijdig objectief met een hoge beeldkwaliteit. De minimale brandpuntsafstand van 24mm is ideaal voor landschappen en architectuuropnames. De Sigma 24-70mm komt zeer goed uit de tests en geeft al vanaf de grootste diafragma-opening haarscherpe foto's af. De bokeh is bijzonder mooi, de autofocus razendsnel en de bouwkwaliteit zeer robuust. Daarbij is de lens relatief goed betaalbaar.
Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN Art >>>
Alternatief (klap uit)
Naast dit objectief kun je ook nog de Sony FE 24-70mm f/2.8 GM overwegen. De autofocus van dit objectief is net wat sneller en je hebt een origineel Sony objectief. Maar de prijs is een stuk hoger en optisch verschillen de Sigma en de Sony zeer weinig.
2. Budgettopper: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD
Deze lens is compact, licht en optisch hartstikke goed. Over het hele zoombereik is je maximale diafragma f/2.8, waardoor je ook bij weinig licht kunt werken. Met 28mm geeft dit objectief net wat minder groothoek dan een lens die bij 24mm begint. Ook is de bouwkwaliteit van dit objectief minder dan van bijvoorbeeld de Sigma 24-70mm f/2.8 of de Sony FE 24-70mm f/2.8 GM. Gelukkig staat daar een scherpe prijs tegenover!
Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD >>>
Alternatief (klap uit)
Naast dit objectief kun je ook nog de Sigma 28-70mm f/2.8 DG DN Contemporary overwegen. Deze lens is wat duurder dan de Tamron en heeft een zeer vergelijkbaar zoombereik. De Sigma 28-70mm heeft een wat mooiere bokeh, een hogere bouwkwaliteit, is nog net wat compacter en een stukje scherper. De Tamron heeft wat minder last van vervorming en kan mooiere close-ups maken. Al met al ontlopen deze lenzen elkaar weinig.
3. Alles-in-één zoom: Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS
Dit objectief is eigenlijk een standaardlens en een telelens in één. Dat maakt de lens ideaal voor op reis: met deze ene lens kun je elke situatie aan. Je maakt er geweldige landschapsfoto's mee en kunt de architectuur van steden prachtig vastleggen. Maar ook een portret of een vogel in de verte is geen enkel probleem. Natuurlijk is een 24-70mm scherper dan een 24-240mm, maar voor een alles-in-één lens presteert dit objectief ontzettend goed. De optische beeldstabilisatie helpt je om ook in lastige omstandigheden scherpe foto's te krijgen.
Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS >>>
Alternatief (klap uit)
Naast dit objectief kun je ook nog de Tamron 28-200mm f/2.8-5.6 Di III RXD overwegen. Deze lens is nog een stuk lichtsterker dan de Sony. Optisch presteren de lenzen heel vergelijkbaar. De Sony heeft als voordeel dat je groothoekopnames op 24mm kunt maken i.p.v. 28mm. Ook heb je een groter telebereik met 240mm i.p.v. 200mm. En tot slot heeft de lens optische beeldstabilisatie. De meeste Sony body's hebben ook beeldstabilisatie, maar boven de 100mm is lensstabilisatie een stuk efficiënter.
4. Ideale reportagelens: Sony FE 24-105mm f/4.0 G OSS
Dit objectief is ontzettend geliefd bij veel Sony gebruikers. Met f/4.0 is de lens net wat minder lichtsterk dan een 24-70mm f/2.8, maar de scherpte van deze lens doet er niet voor onder. Het zoombereik tot 105mm is breed inzetbaar, wat ideaal is voor op reis of voor het maken van reportages. Dankzij de optische beeldstabilisatie en het continue maximale diafragma van f/4.0 is deze lens ook zeer geliefd onder videografen.
Sony FE 24-105mm f/4.0 G OSS >>>
Conclusie
Hopelijk heb je nu een beter idee welke standaardlens het beste bij jou past. Als je nog verdere vragen hebt, neem dan gerust contact op met ons. Ook hebben we een speciale module voor Online Lenzen Advies waarmee we je persoonlijk helpen om uit te vinden welke lens het beste bij jou past.



