Panasonic gaat Fullframe

De reactie van Panasonic

Sony was het eerste merk dat fullframe systeemcamera’s ontwikkelde: in oktober 2013 werden de eerste modellen in de A7-serie aangekondigd. Maar liefst vijf jaar later volgden Canon en Nikon met hun modellen. Een halfjaar later sluit nu ook Panasonic aan. Van de grote cameramerken zijn ze misschien wel de laatste, maar dit heeft Panasonic wel de mogelijkheid gegeven om goed te kijken naar de concurrentie en een antwoord te geven op het bestaande fullframe systeemcameralandschap. Hieronder bespreken we puntsgewijs waar de camera écht mee opvalt.

Video

Waar Sony, Canon en Nikon niet verder komen dan 30 beelden per seconde op 4K, zet Panasonic hoog in met 60 beelden. Ook in Full HD wordt die trend doorgezet: waar de concurrentie niet verder komt dan 120 beelden per seconde, biedt Panasonic 180 beelden, waardoor je je video met een vertraging van 6 keer kunt afspelen. Merk wel op dat je in 4K op 30fps de volledige sensor gebruikt en op 60fps een APS-C crop. Zodra je 4K op 30fps opneemt heb je geen crop meer.

Stabilisatie: beste van twee werelden

Canon gebruikt alleen stabilisatie in de lenzen en Nikon alleen in de body. Sony gebruikt bij de nieuwste modellen een combinatie van body en lens en kan door de stabilisatie sluitertijden gebruiken tot 5.5 stops langer dan zonder. Panasonic doet daar nog een schepje bovenop door tot 6 stops te stabiliseren met stabilisatie die zowel in de body als in de lenzen actief is. Net als bij Sony geldt wel: niet alle lenzen zijn gestabiliseerd.

Unieke fotomodussen

Bij Micro Four Thirds is een High Resolution Mode niks nieuws, maar in de fullframe-markt wel degelijk: zet de S1 op een statief en hij combineert meerdere foto’s tot een beeld met maar liefst 96 megapixels. De S1R gaat tot wel 187 megapixels. Ook heeft Panasonic een HLG Photo Mode ingebouwd: in deze modus kun je met een groter dynamisch bereik werken zonder dat je last krijgt van onecht ogende HDR-kleuren.

2 kaartsloten

Canon en Nikon bieden met hun fullframe systeemcamera’s steeds maar één kaartslot: Canon geeft je toegang tot één SD-kaart en Nikon tot één XQD-kaart. Sony doet het al wat beter met twee SD-kaartslots, maar Panasonic gaat nog een stapje verder: je krijgt een SD-kaartslot en een XQD-kaartslot. Zo profiteer je van de optimale snelheid van XQD, maar kun je nog steeds je oude SD-kaarten gebruiken.

Fantastische zoeker

De Panasonic S1 is uitgerust met een imposante zoeker met een resolutie van 5.76 miljoen pixels. Met een vergroting van 0.78x kijkt de zoeker ontzettend prettig.

Advanced Artifical Technology

De camera herkent niet alleen ogen en gezichten, maar ook menselijke lichamen en dieren zoals honden, katten en vogels.

Last but not least: Glas!

Sony timmert al lang aan de weg in de fullframe systeemcameramarkt en heeft een groot lenzenassortiment. Canon en Nikon zijn hard bezig met het opbouwen van een goed aanbod aan glas. En terecht, want je body kan nog zo goed zijn, maar zonder lenzen haal je nooit het maximale eruit.

En hier maakt Panasonic echt het verschil: Leica, Sigma en Panasonic hebben een alliantie gesloten met de L-mount. Dit is een bestaande lensvatting voor fullframe systeemcamera’s van Leica. Dat betekent dat je direct toegang hebt tot een reeks hoogwaardige Leica-lenzen. Ook gaan Panasonic en Sigma direct aan de slag om een hoop extra lenzen te ontwikkelen voor dit systeem: Panasonic heeft tien lenzen aangekondigd en Sigma voegt daar nog eens elf lenzen aan toe. Een deel van deze lenzen is nu al als pre-order beschikbaar. Kijk hier voor meer informatie.

Conclusie

Eind maart zijn de Panasonic S1 en de Panasonic S1R beschikbaar. Al met al bieden deze camera's een interessante toevoeging aan de markt. Lees meer over hoe de S1 en de S1R zicht tot elkaar verhouden.